私は、藤井風さんの弾き語りを聴くまで、”弾き語り”というのは、ボーカルと伴奏の一人二役ということだと思っていた。
とんでもなかった。
風さんのピアノスコア、OFFICIAL PIANO SCORE FUJII KAZE HELP EVER HURT NEVER に、どの曲もピアノ・ソロ&ピアノ弾き語りの2バージョンがあるのを確認して、「だよねー!」と、身震いしたのを覚えている。
レベルの低い話で申し訳ないが、風さんのやってる弾き語りがどれほどすごいことなのかは、素人の私には分かり切ることができない。
ただ、風さんの弾き語りパフォーマンスは、子供の頃のエレクトーンや、高校の合唱部の伴奏で培ったものが大きく影響しているんじゃないかな、と思っている。
”神業"って、こういうことだよね。
Before hearing Fujii Kaze's singing and piano playing, I thought "singing and piano" meant one person doing both vocals and accompaniment.
I was very wrong.
I remember being impressed when I saw that all the songs on KAZE's piano score, "OFFICIAL PIANO SCORE FUJII KAZE HELP EVER HURT NEVER," had two versions, one for piano solo and "singing and piano", and thinking, "Oh, I see!"
I'm sorry for talking at a low level, but as an amateur, I can't fully understand the excellence of KAZE's singing and piano technique.
However, I think KAZE's "singing and piano" is greatly influenced by his experience playing the electronic organ as a child and accompanying a choir in high school.
I bet this is what they call "divine skill."